Framgång med HappyOrNot – 10 goda råd

1. Lyft frågan. Har ledningen och du bestämt er för att kund-/besökarservice är en prioriterad fråga?

2. Gör upp en strategi och plan för hur ni ska jobba med denna utvecklingsfråga. Vad är det ni vill mäta? Är ni beredda och hantera resultat och konsekvenser?

3. Informera och förankra. Samla chefer och personal innan ni placerar ut er Happy. Informera om er satsning och hur Happy kan mäta resultatet av satsningen. Berätta om syfte, mål, strategi, delaktighet, uppföljning, tidsplan osv.

4. Jobba långsiktigt. Byt inte fråga för ofta – utvecklingsarbete kräver tid och engagemang.

5. Var transparent. Redovisa resultaten för dina medarbetare. Sätt upp på anslagstavla, ha korta infomöten, gör allt för att engagera och motivera! Det ni ”pratar om” i organisationen är också det som händer! Ni väljer att göra det viktigt och prioriterat.

6. Analysera resultaten. Efter att ni varit igång en tid är det dags att samla personalen igen och diskutera och analysera resultaten. Gör det gärna i form av en workshop.
• Hur kommer det sig att det ser ut som det gör?
• Vilka idéer finns hos medarbetarna kring hur ni kan utvecklas?
• Sätt upp gemensamma mål!
• Hur ser Happy-rapporten ut jämfört med andra nyckeltal?
Glöm inte att jämföra resultaten med hur schema/bemanning ligger – timme för timme under veckans dagar.

7. Uppföljning. Otroligt viktigt att följa upp, korrigera och agera. För er som har flera Happy-enheter – ”benchmarka” mellan de olika enheterna. <i>Vad gör de andra för att lyckas så bra?

8. Feedback. Informera gärna kunder/besökare om de aktiviteter och förändringar ni gjort – det uppmuntrar dem till att ge ännu mer feedback. Häng till exempel en skylt bredvid Happy-enheten med aktiviteter ni genomfört. Uppmuntra medarbetarna till att få fler besökare att ge feedback. Detta höjer feedback-frekvensen samt skickar en positiv signal både externt och internt.

9. Interna tävlingar. Exempelvis vilken enhet kan få minst antal röda tryck!?
Vissa företag tar t o m med Happy-resultat som bonusgrundande…

10. Framgångsfaktorer:
Tydlighet – Ledarskap – Delaktighet – Information

Låt oss reda ut ett felaktigt påstående!

Många tror att det går att trycka flera gånger på våra olika smileys och därmed att datan skulle bli missvisande….

Läs mer...

Används Teknologi på rätt sätt för att skapa en bättre kundupplevelse?

De senaste åren har kännetecknats av en överväldigande mängd förändringar för kunder och marknader. Från brist på försörjningskedjan till förändringar…

Läs mer...

Vad skiljer de som lyckas från de som inte når hela vägen fram med sitt CX fokus.

Att komma till den punkt att man vill påbörja ett djupare mer intensifierat arbete med kundnöjdhet startar oftast med att…

Läs mer...

Hur kan vi hjälpa dig att bli bättre?

Vill ni få hjälp att öppna nya dörrar, skapa insikter och bli mer kund - medarbetarfokuserade så kan vi hjälpa Er!  Det har aldrig varit lättare att göra feedback till mätbar förbättring!

Maila oss på: info@happyteam.se

Integritetsöversikt
Happy Team

Denna webbplats använder Cookies så att vi kan erbjuda den bästa upplevelsen för våra besökare &amp; kunder. Cookies lagras i din webbläsare och utför funktioner nödvändiga för en enhetlig upplevelse, t.ex håller koll på när besökare kommer tillbaka en andra gång samt håller koll på vart besökare klickar eller hur de navigerar. Allt för att vi ska förstå och se problem eller möjligheter att förbättra vår egen webbplats samt tjänsterna vi erbjuder.

Våra cookies lagrar endast anonym data. Din IP-adress anonymiseras innan den lagras.

Läs mer om våran Integritets & Cookie Policy för en utförlig överblick om hur vi lagrar och hanterar den data du ger oss.

Strikt nödvändiga Cookies

Strikt nödvändiga cookies är alltid aktiva, vi behöver dessa för webbplatsens grundfunktioner.

Google Analytics

Denna webbplats använder Google Analytics för att samla in anonym information om besökarna. T.ex vilka sidor som besöks och vilka tjänster/produkter som är av intresse för våra besökare. Denna cookie tillåter oss att förbättra sidans upplevelse för dig och alla andra som besöker webbplatsen.

Om du inaktiverar Google Analytics kommer vi inte kunna förbättra vår webbplats baserat på ditt besök. Det skulle hjälpa oss enormt om denna lämnas påslagen, tack!